Sunday 27 April 2008

vocab (siri 2)..

yaa.. bertemu lagi kita dalam rancangannnnnnnn...
"Hangpa pikiaq la sendiri noooo.."
ahaks..

jadi, pada hari ni, saya akan mengonvertkan diri menjadi cikgu bahasa bersifat sementara untuk memperkenaikan beberapa perkataan yg besa digunakan dalam keluarga2 yang asainya dari utara sana.. contohnya, tok saya yang berada di padang lumat sana.. pa habaq, tok... makan nasik dak lagi? kita mesti makan nasik, tok..

opp.. berbalik kepada topik asal, sebagai permulaan, mai kita lihat beberapa perkataan yg basic, yg merupakan perkara utama dalam pembelajaran loghat kedah yg bes smpai tak tau nak habaq lagu mana ni.. bukan lagu rok, tp lagu mana.. lagu mana? hehehe..

1. perkataan di akhiri dgn huruf 'S' akan digantikan dgn 'IH'

contoh: beraS - beraIH, kapaS - kapaIH, lekaS - lekaIH
contoh ayat: "An oiiiiiii (kasik lenggok sket)..... lekaih la pi beli beraih nu.. sat lagi tak dan (tak sempat) nak hidang nasik kat anak teruna (pengantin lelaki @ lelaki single).."

nota kaki:
kadang2 ada org suka ubah menjadi perkataan yg tiada dalam kamus. misalnya perkataan 'celuIH' (muat).. abg aku suka ckp kt anak dia camni..
"mana buleh masuk kt situ.. tak celusssssss.."
- perkataan 'celuS' sememangnya tiada dalam kamus loghat kedah.. tp kamus dia ja yg ada.. sila jangan tiru kerana ia akan merosakkan bahasa..

2. perkataan di depan atau ditengahnya ada huruf 'R' akan digantikan dgn 'GH' (atau bunyi cam huruf jawi 'ghoin')

contoh: Rasa - GHasa, berat - beGHat
contoh ayat: "ishh.. awat la badan cek (saya.. bukan cheque tu) ghasa macam beghat semacam ja ni.. pembawak budak paaa niii...", ujar rafidah jamal (mmg nama sebenar)

3. perkataan di belakangnya ada huruf 'R' akan digantikan dgn 'Q'

contoh: lapaR - lapaQ, ketaR - ketaQ
contoh ayat: "oit, Fiza.. awat hang ketaq semacam ja ni?", tanya zaleha.. "aku lapaq ni.. 2 hari tak makan. sabit tu sampai ketaq lutut2 ni.."

ok.. tu adalah perkara2 basic yg hangpa suma kena tau.. ok, kali ni aku bentangkan beberapa perkataan baru untuk hangpa suma setakat mana yang aku buleh bentang.. situasi ni berkisarkan kisah rekaan di ofis...

1. Dan (bukan 'and') = sempat
contoh ayat: "wei, dan ka smpai ofis kul 8.30 kalau mangkit kul 8?", kata Leman.. "dannnnnnn.. kalau hang naik jet la..", kata Mat.

2. Makngot = lembab
contoh ayat: "ni awat makngot sangat kereta kt depan ni? hang ingat jalanraya ni pak hang punya ka?"

3. Mandom = slow
contoh ayat: "sori bos.. saya ada problem skit harini. sabit tu nmpk mandom ja ni.."

4. Ketegaq = degil
contoh ayat: "hang jangan dok ketegaq sangat.. gheja nak melawan ckp aku ja.. sat lagi aku toi (campak) hang kluaq dari ofis ni, baru hang tau.."

5. Baloq = pemalas
contoh ayat: "kalau perangai macam ni punya baloq, toksah mai kerja pon aku lagi suka.."
*ayat penguat = baloq liat = pemalas tahap gaban Z

6. Gebang = ckp2 kosong
contoh ayat: "ahhhh.. hang ni gebang ja kuat.. pecat aku la kalo berani wei.. tak berani kan? aku dah kata dah.."

ok, jadi.. cukup la kot setakat ni.. kita jumpa plak di lain siri dan misi..
akhir kata, pulun kedah pulun.. hehe..
zassss...

>> kemalasan mengapdet telah berlaku..

No comments: