Saturday 2 June 2007

kata-kata..

tatkala ber YM dgn seorang rakan kepada seseorang, juga rakan kpd aku gak, dimana beliau sedang bekerja di sebuah restoran masakan cina, beliau ingin membincangkan tentang solat istikharoh..

"ko tau pasal semayang istikarah? smyg tu untuk dapatkan petunjuk kan.."
aku mengiyakan..

"kalo mimpi2 tu kire petunjuk ker? bule caye ker?"

"ape lak takleh caye.. ko dah mintak petunjuk dr Allah.. insyaAllah", kata aku..
dia send 1 artikel tentang smyg istikharoh ni.. dlm artikel itu tertera..

"Mimpi itu bukanlah satu-satunya jalan yang memimpin manusia kepada petunjuk Allah s.w.t. Kadang-kadang petunjuk Allah Taala datang melalui buah-buah iman yang masuk menyerap ke dalam hati sehingga menerbitkan keyakinan dan rasa hati yang kuat melalui keyakinan untuk memilih salah satu di antara beberapa pilihan.

Jika kita mempunyai kecenderungan untuk memilih salah satunya, maka itu merupakan isyarat kuat daripada Allah. Pilihlah dulu terimalah seadanya, kemudian solatlah istikharah dan ketika itu pohonlah kepada Allah Taala moga pilihan kita tersebut tepat dan terbaik yang boleh membawa kebaikan dunia dan akhirat."
btol jugak tu... hm..


kemudian, aku telah menyatakan niat kepada beliau untuk menapis memori2 silam dlm harddisk aku ni.. dan dia berkata sesuatu yg aku tak caya yg dia telah menaip benda ni..

"ko jgn bertindak xtentu pasal... letakkan akal didepan dlm membuat keputusan...jgn ikut emosi dan perasaan"

"sbb setan akan ambil kesempatan bile kite mula leka dlm membuat keputusan.."

"dan ingat,pesanan aku td... sblm buang memori tu... letakan akal didepan... kalo xnak ade perkataan menyesal dalam diri ko"

"kalo aku ikut emosi mesti aku dah dok kat rel komuter..", kata aku..

"tp kenangan, kalo ko delete dlm hard disk tp dlam hati ko xleh delete.."
diam sejenak..

walaupon susah nak caye yg beliau menaip ayat2 ini, tp bleh masuk akal juga kata2 beliau.. tima kaseh la encikkk.. selamat bekerja sambil makan.

>> pandanglah depan..

No comments: