Tuesday 15 September 2009

kueh samperit..

ahad lepas aku wat samperit ngan mak aku..
di petik dari buku masakan mak aku yg hampir reput..
dah lebih 30 tahun dah buku tu..

bahan²

1 ketul butter (buttercup)
3/4 cawan gula halus
1 1/2 cawan tepung kastad (mak aku guna 1/2 paket tu)
3 1/2 cawan tepung gandum (diayak)
2 biji kuning telur
1 sudu teh esen vanila
ceri merah untuk hiasan

ni contoh cawan yg kitorg guna utk sukat..

ni acuan dia.. menggunakan kuasa kuda jari untuk menekannya..


cara²

1. putarkan butter dgn gula sehingga kembang.


2. masukkan kuning telur dan esen vanila.. saya putar halim lagi sehingga sebati..


3. masukkan tepung sket demi sedikit dan gaul sehingga menjadi seketul.

4. masukkan dalam acuan dan tekan ia smpai menjadi bunga. (aku tekan jadi bentuk hapa ntah.. fail)


5. potong ceri kecik² dan letak kt tgh².

6. bakar sehingga puas hati..


7. lepas tu, bleh la tapau sket utk ibu mertua. haha..


>> encek mohd hasben dah stat cuti ptg ni smpai raya kedua.. raya ketiga? dia kerja.. aku? berjoli kt kg la.. hehe..

No comments: