Thursday 8 October 2009

resipi: sagu gula merah


masa kenduri aku haritu, aku rekues kt mak aku utk wat mknn pencuci mulut ni.. feveret aku ni.. korang pon bleh cuba gak.. mana la nak tau.. kot2 ada yg nak hidang kt openhaus ke.. (kepada yg dah buat openhaus, bleh cuba lenkali.. hehe..)

bahan²..
1. sagu (ada org kata sagu mata ikan.. sagu biasa yg kecik tu pon bleh.. tak marah punye..)
2. perwarna - kalau nk sagu tu ada kaler
3. gula merah
4. susu cair

cara² masak..
1. basuh sagu dan rebus sehingga masak.
2. letakkan pewarna dalam sagu tadi ikut suka hati anda. takmo letak pon takpa..
3. letakkan sagu tadi kt dalam 1 bekas dan boleh juga kalau nk sejukkan dia dlm petiais.
4. seterusnya, gula merah tadi dimasak. sila tambah air sket. jgn byk² sgt sbb nak bg dia pekat.

cara² nak makan..
1. cedok sagu masuk dalam cawan.
2. letakkan gula merah yg cair itu plak.
3. tuang susu cair..
4. makan.. (tak perlu gaul semua yer..)

p/s: kuantiti susu cair & gula merah itu ikut sukahati anda..

senang kan? ok, dah buat, hantar kt aku sket..
tamat.

>> masa kenduri haritu suma pakat berebut..

No comments: