Wednesday 3 October 2007

Ramadhan : edisi Terawikh

hm.. solat terawikh.. solat yg hanya dilakukan pada bulan Ramadhan je.. sejak awal Ramadhan, aku sering ke masjid utk menunaikan terawikh.. 1st day mcm solat jumaat. ramai giles.. pendek kata, kalo sampai 10 minit SBLM azan Isyak, mmg dah dok kat atas lantai besimenkan render la.. hehehe.. penah beberapa kali aku terlmbt, pahtu kena bawak mak aku plak, kena la dgr dia berleter plak.. sbb dia kena dok kt lantai tu.. adesss.. tu menunjukkan betapa ramainya manusia di masjid itu pada AWAL Ramadhan..

menjelang hari ke 5, manusia semakin pupus.. 8 rakaat menjadi kebiasaan bagi mereka2 yg ada hal lain.. rakaat ke-9 itu dah tinggal 2,3 saf dari belas2 tadi.. perkara ini berlanjutan hingga ke malam 10. malam ke 11 ke 15 plak, saf 2,3 tadi tinggal 1 je.. huhu.. dan malam ke 16-20 tinggal 3/4 saf saja.. tak sampai 1 saf pon.. sbb apa? sbb aku pon balik lepas 8 rakaat.. huhuhu.. aku letih bekerja la. balik dkt2 maghrib baru sampai.. kerja luar lagi.. <-- alasan kukuh ni..

skrg aku tak tau brapa yg tinggal sb aku tak pi dah sjid tu atas masalah yg tak dpt dielakkan.. rasanya tinggal setengah saf je.. itulah manusia.. huhu..

lagi 1, bila ada terawikh, maka ada la moreh.. biasanya, kalo aku smyg 23 rakaat tu, komfem makanan dah takdak langsung sbb org yg blk pah 8 rakaat dah rembat suma.. sampai hati mereka.. huhuhu.. nak teguk air pon ada la beberapa titik..

lantas aku blk la ke rumah dgn rasa kecewa..
bukak peti ais...
dan kembali lega... sbb..
macam-macam ada.. hehe..

>> 10 malam terakhir...

No comments: