Thursday 21 October 2010

ada apa dgn 20 October..

pada tarikh ni, my late father was born in 1952..
bila ingat 20.10, ingat besday dia..
bila besday dia, slalu mintak dia belanja..
bila besday kita, mintak dia belanja jgk..
almaklum la.. dulu2 takdak duit sendiri.
kalau ada pon duit dia jgk..
jadi lebih baik dia saje yg belanja tak kira la besday sapa pon..
hehehe..

beliau mmg abah yg terbaik..
suma benda dia bleh buat..
memasak, bertukang, menjahit..
tak penah aku tgk org dtg umah repair benda dlm umah tu..
masak pon sedap..

dulu aku agak tak rapat dgn emak sbb emak pi meniaga kt pasar mlm.
so, aku biasa dgn abah ja..
hantar ambik skolah..

kdg2 lepas dia blk keja, sblm nk ke pasar mlm, dia tgk aku buat keja skola dulu..
aku penah ikut dia pi tempat kerja dia kt Angkasapuri mlm-mlm sambil berpakaian baju tidor. dia ada keja sket masa tu.
jadi aku dok kt bilik technician tu sambil tgk Farid Esmet on air baca berita dunia jam 10..
abih berita, abah pasang 1 tape cerita omputih, pass kerja kt kawan dia, pahtu kami balik..

masa tgk keputusan UPSR pon dia dtg.
setau aku masa tu dia kerja.. tp dia dtg jugak.
dia siap tgk cikgu tampal result tu kt notice board.
pastu dia pandang aku kt koridor 1st floor skolah, tunjuk jari 4 sambil mata bergenang.. aku nmpk dia kesat air mata..
aku tau dia happy..

masih terbayang tatkala abah terbaring tanpa sedarkan diri masa hari raya pertama..
segala kaedah perubatan dah dicuba, tp tiada hasil..
abah refused utk buat pembedahan barah otak yang dialaminya sbb mengenangkan risiko dari pembedahan tu.
penghujung syawal itu, abah mengadap Ilahi dihadapan kami sekeluarga..
meninggalkan segalanya termasuk emak, abg2, kakak dan aku yg berumor 15 tahun masa tu serta adik yg berumor 6 tahun yg masih tak tau apa itu kematian..
masa abah dikapankan, adik main pasir kt rumah jiran..
aku panggil dia blk utk tabur kapur barus dalam kain kapan abah..
tercengang2 dia masa disuruh tabur tu..
tak paham apa..
kesian kt dia...

walaupon dah 12 tahun dia tinggalkan kami semua, dia tetap di hati kami..
we really miss u, abah..
semoga abah damai di sana..
Al-Fatihah untuk Allahyarham Hj. Che Ani bin Hj. Ismail..

>> gambar takdak sbb dok dlm pc lama.. huuuu..

No comments: