Thursday 27 August 2009

hukum agama..

dipetik dari kes model yg kena sebat akibat minum arak tu ditangguhkan..

"Semalam, Majlis Peguam turut mengeluarkan kenyataan menggesa kerajaan menghapuskan hukuman sebat untuk apa juga kesalahan jenayah kerana berpendapat ia tidak bersesuaian dengan masyarakat Malaysia yang penuh dengan perasaan belas kasihan"
sumber: sotkabar 26 August 2009

ayoyo..
bleh ke camni?

masa aku belajar dulu-dulu kan, ada sorang ustazah ni cakap, kalau org buat salah dan dihukum menurut Islam iaitu hukum hudud (contohnya hukuman bagi orang yg mencuri adalah memotong tangan - berperingkat), dia akan terlepas dari siksaan dari kesalahan yang dia buat tu di akhirat kelak. dengan syarat, dia telah dilaksanakan hukuman itu ikut hukuman hudud dan bertaubat di atas kesalahannya..

jadi, kalau ikut pendapat aku..
komen mufti ni yg kira logik, munasabah & memenuhi tuntutan agama..
lagipon mufti yg komen, aku yakin 100% kebenarannya..

tp aku sendiri tak pasti adakah hukuman ini setimpal dengan kesalahan yang telah dia buat tu sbb aku takdak ilmu pasal tu..

tapi menurut kata susulan dari Mufti ni yang aku baca pagi ni..

"Sepatutnya kesalahan minum arak ini dihukum 80 kali rotan.

"Kalau setakat enam kali sebatan itu, apa yang nak diriuhkan?"
haaaaa..

Allah knows best..

>> 6 Ramadhan..

No comments: