Sunday 2 May 2004

Profession as a QS (Quantity Surveyor)..

Nampak macam hard mase mula2 join dalam bidang ni. pendek kata, banyak rintangan la... sedar tak sedar, aku dah nak masuk semester akhir. Tp, baru diploma beb! :D kalo ada rezeki, leh sambong Bc. Hons lak. Cewass..sesedap oren je aku cakap.. hahaha..

Aku tau psal QS ni pon mase aku nak pilih kursus ke IPT (lepas SPM tu..) Actually, abg aku yg sarankan. Dia amik kos Landscape Architecture. Kiranya se fakulti aa.. Dia kata, QS mmg sangat diperlukan la wat zaman ni. So, secara tak semena2, aku pon belasah je ah walaupon x tau apo kojonye..

QS adalah profesyen (betui ke ejaan cenggini?) yg menglibatkan dalam Industri Pembinaan. Basic math je.. Antara servis yg diberikan oleh seorang QS itu adalah, membuat dokumen tender. Ye la, kalo nak wat projek, x leh aa nak main lantik je. tu pon kalau kenal betul ngan Contractor tu, ok aa. jd, nak membuat Tender Document ni, mmg perlukan ketabahan hati, fizikal dan mental. Mau taknye, kalo dah urgent, at least, sehari 2 gak aa tak tido. uii, nampak cam sakit otak je kan..? heh..

Apopun, pokoknya, ditebang.. eh, silap plak! :D Pokoknya, dimana ada kemahuan, disitu ada jalan.. betui tak rerakan? Ape laie, jom aa join QS beramai2 weh... Promote, jgn tak promote.. :D