Monday 26 June 2006

budak-budak..

ketika menjamu selera dengan masakan sendiri, datang sekumpulan kanak-kanak masuk ke dalam rumah dengan membawa Muqaddam dan Al-Quran. sementara menunggu ustazah mereka, maka mereka pon berborak-borak..

A : weh, semalam bapak aku pegi Jerman.. dia tgk bola kat sana.
B : yer ke? tipu ah..
A : btol aa.. tgk dia beli baju ni kat aku
B : takkan dia pegi sehari je. dia wat pe kat sana?
A : dia g tgk bola je. pahtu dia balik..
C : tipu aa tu..
A : btol aa..

senyap...

A : weh, haritu aku masuk kristian.. (nada riak)
B : yer ke? ko wat camne?
A : camni.. (sambil wat isyarat salib guna tangan)
B : uish.. abih tu ko Islam ke tak ni?
A : ala.. ko ngucap je. nanti Islam la balik
B : ooo... camtu.
A : ko try aa wat plak
B : taknak ah. kang ustazah marah
A : takpe. kang ko ngucap aa.
B : camni eh.. (sambil wat isyrat salib)
A : ha.. skrg ko dah masuk kristian
B : uish.. batal air semayang aku dah
C : ko kena ngucap balik aa..
B : ngucap camne?
C : hoi.. ko org ape yg taktau ngucap ni?
B : aku lupe aa..
C : ko kalo takleh ngucap mase mati, ko masuk neraka tau..
B : ajar la aku weh!
C : ashaduallailaha illallahhhh...
B : ashaduallailaha illallahhhh... (dgn sebutan tak brape btol)
A : ha.. kan ko dah Islam balik..
B : hm.. camtu je yer..

kemudian kelihatan org yg makan nasik tu repot kat ustazah diorang secara senyap-senyap. dan ustazah pura-pura bertanya kat budak-budak tuh..

Ustazah : Ha.. sape yg main-main td tuh?
A : mane de ustazah..
B : dia ustazah. dia ajar camner nak masuk kristian (sambil tunding jari kat A)
A : mane de ustazah. saya tak buat ape-ape pon.. dia tipu..
B : yer ustazah.. ade dia buat tadi..
A : tipu.. tipu.. manede aa..
Ustazah : dah.. dah.. benda-benda camni jangan nak main-main. ni apsal tak ngaji ni?

senyap lagi... dan kemudian budak-budak itu memulakan bacaan ayat-ayat suci Al-Quran..

* benda-benda camni pon diorang leh main-main eh.. dpn Al-Quran plak tuh..

>> ape nak jadi ngan budak-budak zaman skrg ni?

No comments: